Solceller på Mokka

Forrige år renoverede jeg dele af el-systemet og erstattede de fleste instrumenter på vores nyindkøbte kaskelot, Mokka. I den forbindelse installerede jeg en ny lader og et ekstra batteri til forbrug (vi har køleboks i bordet ligesom i Grinden). Det gik fint selvom jeg ikke er elektriker. Der er megen god hjælp at hente på diverse sites, ikke mindst på www.kjoeller.com.

Det har i adskillige år ærgret mig, og kostet en del batterier en tidlig død, at mine batterier tit blev for afladede. Det skete enten fordi jeg ikke på tur eller i havn havde adgang til 220V (vi må fx ikke have strøm på bådene når vi forlader dem i vores hjemhavn), eller fordi jeg om vinteren glemte at holde batterierne opladede. Jeg har længe tænkt at en solcelle nok kunne løse problemet, men aldrig gjort noget ved det. Det gjorde jeg så for 2 år siden. Det virker. Da jeg i år åbnede båden efter 4-5 vintermåneder, var der fuldt knald på alle 3 batterier (to til forbrug og et start). Det er der også efter en uge hvor båden har ligget i havn i sejlsæsonen. Efter en uge har solcellerne opladet batterierne svarende til det forbrug jeg havde den foregående weekend. Uden 220V. Det er dejligt ikke at skulle bekymre sig om det mere. Træerne vokser dog ikke ind i himlen: På sommertur kan solcellerne ikke følge med forbruget, og vi må have en 220V ledning til land, omend ikke så ofte som før.

At skaffe sig en solcelle og installere den er ikke svært. Hovedproblemet ved anskaffelsen var egentlig at finde et sted på båden hvor den kunne sidde og derefter finde en solcelle i en dertil passende størelse. Den behøver ikke være særlig stor. Min er på 508 x 356 x 3 mm og den yder maksimalt 10Watt. Jeg fandt den hos Lynettens Bådservice www.baadservice.dk til kr. 1.495.

De 10Watt er nok da det er langtidsopladning jeg har behov for og ikke at blive selvforsynende på sommerture. Den oplagte placering på kaskelotten er at sætte solcellen fast oven på ruffet. På Grinden er det lidt sværere at finde et fladt sted (de fleste solceller kan ikke bøjes ret meget). Jeg har i øvrigt set en del både der har fundet alternative midlertidige placeringer, dvs. på bompresenningen, søgelænderet eller sprayhooden. Det er også fint da båden jo (desværre) ligger i havn eller på land op oplader det meste af tiden.

Tilslutningen er ret simpel og billig. Når solcellen ikke yder mere end 10% af batterikapaciteten (Watt i forhold til Amperetimer) behøver den ikke en regulator (kr. 495) for at sikre mod overopladning. Jeg har som sagt to forbrugsbatterier og et startbatteri hver på 75 amperetimer, altså i alt 225 amperetimer, så de 10Watt er under de 10%. Solcellen har en plusside og en minusside, ligesom et batteri. Disse skal forbindes til henholdsvis batteriernes plus- og minusside (+ til + og – til -), helst med en sikring monteret på plussiden så tæt på batteriet som muligt. DERUDOVER, hvis du, som jeg, gerne vil have solcellen til at lade på både forbrugsbatterierne og startbatteriet (især om vinteren), skal du også montere et par dioder for at sikre mod at dit forbrug aflader startbatteriet med det resultat at du på et tidspunkt måske ikke kan starte. I princippet er dette enkelt (se skitse):

Dioderne er helt almindelige 1Ampere ensretterdioder. De kan fx købes for få kroner hos www.brinck.dk hvor man også kan købe ledninger, sikringsholdere og sikringer.

Efter at solcellen er installeret vil man nok spørge sig selv om den nu også virker, fordi den hverken lyser, brummer eller bliver varm. Det kan man finde ud af ved enten at holde øje med sin spændingsmåler på batterierne (hvis man har såden en) eller med et voltmeter. Jeg har selv monteret et voltmeter og et amperemeter i ovenstående kreds, men det er ikke nødvendigt, og det er lidt for omstændeligt at forklare her. Jeg viser det gerne frem i Mokka.

Torben Fersøe.